måndag 1 juli 2013

Felvänd blöja

Här är ännu en upplevelse från mitt äldreboende. En av alla incidenter jag skrivit upp den senaste tiden:

Ragnar (som heter något annat) är ute i allrummet och verkar förvirrad. Han skriker, och det brukar han göra när han är missnöjd. Jag går med honom till hans rum. Där spelar radion popmusik på hög volym. Reklamradio, Mix Megapol, sånt som personalen satt på när de varit inne och städat, för att de själva vill lyssna på det, och sen inte brytt sig om att stänga av. Jag har märkt tidigare att Ragnar blir orolig av skränig musik och höga röster. Däremot är han väldigt förtjust i klassisk musik och har egna skivor.
Det är nåt som kan reta mig, att vissa som jobbar med gamla är så respektlösa vad gäller ljud och musik. Jag har påpekat det vid flera tillfällen, men det går inte in.

Hur som helst, jag stänger av radion. Ser att Ragnars pyjamas från i morse ligger på golvet. Alltså har ingen varit inne i rummet på hela dagen, eller inte brytt sig.
Ragnar vill gå på toaletten. Där luktar det starkt av urin och är inte spolat. När jag ska hjälpa honom märker jag han är blöt och jag ser att kateterslangen har lossnat. När jag byter på honom ser jag också att blöjan sitter ut och in, så klister har fastnat i huden.

Sätta en blöja ut och in! Vem gör nåt sånt!?

Så här går det till, så här fortgår det dag efter dag, vecka efter vecka.
Och förstås skrev jag en avvikelse. Som inte ledde till nånting, inte ens en kommentar. Ingen i chefsställning tar tag i nånting, det bara rullar på. Eller rullar är fel ord, det haltar och knagglar och hankar sig fram, och under tiden far dom gamla så illa så man kan bli mörkrädd.
Ibland känns det väldigt tröstlöst.


3 kommentarer:

  1. I natt skrev jag ett inlägg om dig, Gabriel, och den här bloggen på
    http://tofflan.wordpress.com/2013/07/02/gabriel-angel-bland-aldre/

    SvaraRadera
  2. Blir uppriktigt glad när jag läser om dej och din inställning. Du är viktig glöm inte det och fortsätt kämpa på med att ge den bästa omvårdnaden. Hoppas din chef inser att det du gör bör uppmuntras och belönas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne! Jag blir så glad över din kommentar! Men min chef har jag nog tyvärr gett upp om.

      Radera