fredag 15 november 2013

Hårdhänt personal

En av våra boende, jag kan kalla henne Kerstin, anförtrodde sig till mig en kväll:
"Jag vill inte att X kommer in och lägger mig. Hen är inte snäll, hen sliter och drar i mig och pratar med hög, irriterad röst. Kan jag säga att jag vill ha nån annan?"

Kerstin är en av dom som är helt klar i huvudet. Som person är hon väldigt sansad och timid, klagar inte i första taget. Och jag har med egna ögon sett hur X beter sig mot dom boende, och jag kan direkt säga att hen inte ska jobba med äldre.

Vad gör man egentligen i ett sånt läge? Jag skrev som vanligt en avvikelse. "Kerstin upplever sig illa behandlad av en i personalen" etc. Jag skrev inte ut namnet på personen utan skrev att chefen kunde kontakta mig om hen vill ha mer detaljer.
Inget svar. Ingen reaktion. Som vanligt.

Flera veckor senare berättade en kollega att Kerstin tagit upp exakt samma sak igen. Samma person, beter sig likadant, är hårdhänt och vresig och elak. Min kollega skrev ingen avvikelse utan pratade med chefen direkt. Och chefen svarade: "Ja, det vet man väl inte om det Kerstin säger är sant. Det behöver det inte alls vara."

Det var det hela. Ingen uppföljning, inget prat med  berörd personal, inget samtal med den boende.
Chefen har aldrig nånsin varit ute "på golvet" och pratat med dom som bor här, hen struntar fullkomligt i dom. Och när det kommer ett konkret klagomål, att bara ignorera det, att uttycka direkt misstro mot en gammal människa som tycker att en person är hårdhänt och obehaglig...är inte det rent tjänstefel?

Det visar också ännu en gång hur otroligt utsatta dom gamla är. Allt som står i värdegrunder och broschyrer om hur dom boende ska bemötas respektfullt, ha kvar sin integritet, bestämma över sin tillvaro, bli lyssnade på - det är rena lögner! Och det gör mig väldigt ledsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar