tisdag 2 juli 2013

En bra vikarie

Vi har fått en jättebra vikarie, en ung tjej som är helt perfekt för att jobba med gamla. Hon har rätt handlag och rätt tänkande. Jättemjuk och empatisk samtidigt som hon har sunt förnuft och ser vad som behöver göras. Och törs ifrågasätta det hon tycker är fel eller konstigt.
"Ska det verkligen vara så här?" frågade hon. "Nej, absolut inte" sa jag. Vad det handlade om spelar ingen roll just nu, men det var en av dom många småsaker som inte hade gjorts på rätt sätt.
Den här vikarien är som sagt väldigt ung och saknar helt erfarenhet av vården. Men hon är en pärla!
Jag hoppas bara hon orkar stanna hela sommaren.

Och vad jag nu vill komma fram till är att många tror att missförhållanden inom äldreomsorgen går att utbilda bort. Om man låter personalen gå en kurs i värdegrunden eller om man kräver att alla anställda ska ha minst undersköterskeutbildning så blir allt bra.
Stämmer inte. Jag har kollegor med utbildning som inte vet vad dom håller på med, och så kommer en 19-åring direkt från gymnasiet och är som klippt och skuren för jobbet.

Utbildning kan förstås vara bra, men om den inte inte innehåller just några krav och inte följs upp? Då gör den ingen skillnad.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt!
    Jag arbetade på ett sjukhem för många år sedan och tänker på visa människor som arbetade där varje gång jag hör pratet om att det saknas utbildning för personalen.
    Som du säger, vissa saker går inte att utbilda någon till och en del människor borde helt enkelt inte arbeta med människor överhuvudtaget och absolut inte med människor som är så utlämnade som dom äldre är.

    Tack för en viktig och suveränt bra skriven blogg, hoppas du fortsätter för det du skriver är jätteviktigt och du får förhoppningsvis fler människor att förstå hur verkligheten ser ut.

    Mvh
    H Thunberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dom orden, det värmer! Jag kommer att fortsätta skriva blogginlägg då och då. Ämnen saknas ju inte.

      Radera