fredag 19 juli 2013

Tankar

Jag har många gånger tänkt på döden när jag kliver in på äldreboendet. Särskilt om jag har varit ledig ett par dagar. "Vem har flugit iväg nu?"
Jag vet vilka av dom boende som är dåliga, nån kanske har blivit mycket sämre senaste veckan, lever han eller hon fortfarande?
Och jag funderar: Är döden en befrielse, kanske ett nytt liv väntar, är det en ängel man ser när man glider in i den nya världen? Världen där allt är ljust och varmt - där man inte har ont. Eller blir det bara tyst och mörkt och stilla?

Många gånger hör jag människor säga: "På ett hem vill jag inte hamna!" Och det är verkligen förståeligt. Jag säger så själv.
Men dom som gör det, som bor på ett hem sin sista tid, ska få god omvårdnad så länge det går och en lugn och fin resa när det närmar sig slutet. Jag vill göra allt jag kan för att underlätta det.

Såna tankar har jag när jag kommer in genom dörren till min avdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar